به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، چهارمین نشست کمیته بررسی و شناسایی سه طرح برتر استانی در راستای رونق تولید، رفع مشکلات اقتصادی، اجتماعی و صنعتی استانی، با دستور کار ارزیابی و انتخاب طرح‌های منتخب، ۱۳ آبان ماه ۱۳۹۸ با حضور نمایندگان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، دستگاه‌هایی اجرایی و دانشگاه‌ها، در مرکز اسناد توسعه و کرمانشاه‌شناسی کتابخانه مرکزی دانشگاه برگزار شد.

 

 

دکتر رضا بختیاری مدیر کارآفرینی، پژوهش‌های کاربردی و ارتباط با جامعه دانشگاه در ابتدا، ضمن خیرمقدم و گرامیداشت سالروز ۱۳ آبان روز ملی استکبارستیزی، پیرامون موضوع جلسه اظهار داشت: با عنایت به شعار سال (رونق تولید) انتخاب سه طرح برتر استانی در راستای ابلاغ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انجام می‌شود.

ایشان افزود: طبق ابلاغ وزارت عتف، برگزار کننده و دبیر جلسات باید دانشگاه معین استان باشد و تمام دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی زیرمجموعه وزارت عتف و همچنین دستگاه‌های اجرایی که طرح‌های پژوهشی در راستای رونق تولید انجام داده‌اند، می‌توانند طرح‌های خود را ارسال کنند اما شرط لازم این است که دانشگاه‌ها مجری طرح‌ها باشند.

دکتر بختیاری با اشاره به ارسال ۷ طرح به این کمیته بیان کرد: در نهایت پس از ارزیابی‌ها سه طرح برتر استانی انتخاب می‌شوند و در مراسم هفته پژوهش استانی مورد تقدیر قرار خواهند گرفت و در تمام استان‌ها این طرح‌ها به وزارت علوم اعلام می‌شود و در سطح کشور نیز سه طرح برتر انتخاب و مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

در ادامه دکتر پوررضا سرپرست گروه پشتیبانی پژوهش‌های تقاضامحور دانشگاه با اشاره به معیارها و شاخص‌های ارزیابی و انتخاب سه طرح پژوهشی برتر استان گفت: «نیاز استان»، «رونق تولید»، «نوآوری» و «کارآفرینی» چهار معیار برای انتخاب طرح‌ها هستند و شاخص‌های ارزیابی نیز بر اساس این معیارها دسته‌بندی شده‌اند، برخی از شاخص‌ها نیاز به تایید کارفرما داشته و یک سری شاخص‌ها مربوط به خوداظهاری مجری طرح بود.

ایشان در خصوص شاخص‌های ارزیابی گفت: در معیار «نیاز استان»، شاخص‌ها شامل این موارد است: آیا دستاورد طرح برآورده کننده نیازهای سازمان‌های استان بوده است؟ آیا دستاورد طرح منجر به تحقق اهداف بالادستی استان (سند آمایش، دستورالعمل‌های ابلاغی و...) شده است؟ آیا دستاوردهای طرح می‌تواند منجر به کاهش بیکاری در استان شود؟

 

 

دکتر پوررضا افزود: در معیار «رونق تولید» شاخص‌ها شامل این موارد است: آیا دستاورد طرح در راستای کمک به تداوم تولید در شرایط تحریم می‌شود؟ آیا دستاوردهای طرح در راستای تحقق سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی است؟ آیا دستاورد طرح منجر به کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی در چرخه تولید و نگهداری یا توسعه فرآیندها می‌شود؟ آیا دستاورد طرح قابلیت صادرات و افزایش تولید ناخالص ملی غیر نفتی را دارد؟

ایشان بیان داشت: در معیار «نوآوری» شاخص‌ها شامل این موارد است: آیا دستاورد طرح منجر به ثبت اختراع یا پتنت بین‌المللی شده است؟ آیا دستاورد منجر به دستیابی به یک دانش فنی جدید و یا بومی‌سازی یک دانش فنی بین‌المللی شده است؟ آیا دستاوردهای طرح در لبه علم و فناوری قرار دارد؟ چاپ مقاله ISI یا علمی پژوهشی، آیا دستاورد طرح در فهرست کالاها و خدمات دانش بنیان ابلاغی کارگروه معاونت علمی ریاست جمهوری قرار دارد؟

دکتر پوررضا گفت: در معیار «کارآفرینی» شاخص‌ها شامل این موارد است: آیا دستاورد طرح در قالب یک واحد فناور/ شرکت دانش‌بنیان در پارک علم و فناوری ثبت شده است؟ پتانسیل دستاورد طرح در ایجاد شغل‌های دانش محور چقدر است؟

در این جلسه، ۷ طرح بر اساس معیارها و شاخص‌های مذکور مورد بررسی قرار گرفت، ادامه بررسی طرح‌ها نیز به جلسه آتی موکول شد.