به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی؛ نشست مشترک مسئولان شرکت پتروشیمی بیستون روز یکشنبه ۲۶ خرداد ماه ۱۳۹۸ با معاون پژوهش و فناوری دانشگاه و مدیران و کارشناسان این معاونت، با هدف برنامه‌ریزی و بحث و تبادل نظر در راستای پیشبرد همکاری‌های مشترک، در سالن جلسات این معاونت برگزار شد.

در ابتدا، دکتر فرزاد ویسی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه رازی ضمن خوشامدگویی به میهمانان، بر توجه به پژوهش‌های کاربردی به عنوان رویکرد جدّی دانشگاه تاکید کرد و اظهار داشت: طی چند سال اخیر، مراودت دانشگاه با صنایع پتروشیمی منطقه بهتر شده که جای بسی خوشحالی است. این تغییر رویکرد و نگاه به حوزه پژوهش‌های کاربردی یک سیاست وزارتی است که بشدّت تعقیب می‌شود.

*پایان‌نا‌مه‌های تقاضا محور حمایت مالی می‌شوند

 

ایشان با اشاره به اشتغال به تحصیل قریب به ۱۲ هزار دانشجو در دانشگاه رازی افزود: ۳۰ درصد از دانشجویان این دانشگاه را دانشجویان تحصیلات تکمیلی (۳۰۰۰ دانشجوی ارشد و ۹۰۰ دانشجوی دکترا) تشکیل می‌دهند، ما علاقه‌مندیم که پایان‌نامه‌های دانشگاه در حوزه‌های کاری پتروشیمی انجام شود، ضمن اینکه در دانشگاه طرح هدفمندی پایان‌نامه‌ها را دنبال می‌کنیم و در این راستا پایان‌نا‌مه‌هایی که در جهت تقاضای مشخص از واحدهای بیرونی و رفع مشکلات دستگاه‌های اجرایی باشد تا یک و نیم برابر قبل حمایت مالی می‌شود و حمایت‌های مالی برای پایان‌نامه‌هایی که متقاضی بیرونی نداشته باشند تا ۵۰ درصد کاهش می‌یابد.

 

*آمادگی کامل دانشگاه رازی برای گسترش همکاری‌ها

 

دکتر ویسی از آمادگی کامل و بدون محدودیت دانشگاه رازی برای گسترش همکاری‌ها با شرکت پتروشیمی بیستون خبر داد و خواستار هدفگذاری محورهای همکاری این شرکت در جهت برگزاری گردهمایی و همایش، برگزاری دوره‌های آموزشی، کارآموزی، انجام پایان‌نامه دکترا و... شد تا دانشگاه به نحو احسن جهت همکاری اقدام نماید.

 

این مقام مسئول افزود: از ابتدای فروردین ماه ۹۸، همکاران هیأت علمی دانشگاه رازی برای تبدیل وضعیت استخدامی خود باید ۶ ماه تا ۹ ماه در صنعت فعالیت کنند که این مهم می‌تواند فرصت دیگری برای همکاری مؤثر با شرکت پتروشیمی بیستون باشد.

 

دکتر ویسی با اشاره به ارائه خدمات آزمایشگاهی به عنوان یکی از محورهای همکاری گفت: ما آمادگی داریم امکانات و خدمات موجود را در اختیار پتروشیمی بیستون قرار بدهیم و  اگر این شرکت و شرکت‌های مشابه خواهان استفاده از این تجهیزات و خدمات دائم باشند حاضریم در تجهیز آزمایشگاه حاضر بر مبنای نیازها سرمایه‌گذاری کنیم، مجموعه آزمایشگاه مرکزی همچنین می‌تواند آزمایشگاه مرجع استاندارد هم باشد.

 

ایشان در خصوص آموزش‌های آزاد و مهارتی نیز اظهار کرد: در این بخش علاقه‌مند به همکاری برای برگزاری دوره‌های ویژه هستیم. با توجه به کافی نبودن آموزش‌های کلاسیک؛ آموزش‌های فنی و حرفه‌ای نیز در این مرکز ارائه می‌شود و گواهینامه فنی و حرفه‌ای به متقاضیان اعطا می‌شود که در سراسر کشور و بعضاً در دنیا قابل استفاده است و قابلیت اشتغال‌پذیری فارغ‌التحصیلان را بالا می‌برد.

 

دکتر ویسی با اشاره به جایگاه شایسته دانشگاه رازی در کشور افزود: دانشگاه رازی دانشگاهی جامع در کشور است و اخیراً بر اساس رتبه‌بندی پایگاه استنادی ISC در رنکینگ بین‌المللی دانشگاه‌ها، دانشگاه رازی در شاخص‌های مختلف در جایگاه پنجم تا دهم دانشگاه‌های داخل کشور قرار گرفته است.

 

ایشان با اشاره به اینکه دانشگاه رازی تفاهم‌نامه‌هایی با دستگاه‌های دیگر از جمله پالایشگاه کرمانشاه منعقد نموده، تأکید کرد: ما آمادگی داریم تا به راحتی فضای همکاری را فراهم نماییم و  این ارتباطات مکرّر صورت بگیرد.

 

در ادامه، دکتر محسن حیاتی رئیس دانشکده فنی مهندسی دانشگاه رازی اظهار داشت: دانشکده فنی مهندسی در سال ۱۳۷۱ تأسیس شد و امروز در هشت رشته‌ی مهندسی شیمی، برق، کامپیوتر، مکانیک، مواد و نساجی و عمران و معماری پذیرش دانشجو داریم.

ایشان از اشتغال به تحصیل  ۲۵۰۰ دانشجو در دانشکده فنی مهندسی خبر دادو گفت: ۶۰ درصد از این تعداد در مقطع کارشناسی و ۴۰ درصد در مقطع تحصیلات تکمیلی مشغول به تحصیل هستند، همچنین ۹۶ عضو هیأت علمی در این دانشکده فعالیت دارند.

 

دکتر حیاتی با اشاره به اینکه مجتمع فنی مهندسی دانشگاه رازی در برگیرنده چهار دانشکده است، گفت: در راستای توسعه این دانشکده، دانشکده‌های معماری، نفت و پتروشیمی و  برق و کامپیوتر طی سه سال اخیر به بهره‌برداری رسیده‌اند.

 

ایشان با اشاره به سیر گذار دانشگاه‌های کشور از نسل اول(آموزش محوری) به نسل سوم (کارآفرینی) گفت: مراکز اثرگذاری در دانشگاه با هدف ارتباط با بیرون ایجاد شده که از آن جمله می‌توان به استقرار مراکز آپا، مسفا و شرکت‌های دانش بنیان در دانشگاه اشاره کرد، اکثر طرح‌هایی که در این مراکز دنبال می‌شود با مشارکت مستقیم دانشجویان انجام می‌پذیرد.