دکتر رضا بختیاری مدیر کارآفرینی، پژوهش‌های کاربردی و ارتباط با جامعه دانشگاه رازی از کسب رتبه هشتم دانشگاه‌های کشور توسط این دانشگاه بر اساس تعداد قراردادهای ارتباط با جامعه و صنعت خاتمه یافته خبر داد و اظهار داشت: در آمار گزارش شده اخیر توسط دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در قالب کتابچه منتشر شده با عنوان "قراردادها و همکاری‌های دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور در حوزه ارتباط با جامعه و صنعت" که بر اساس اطلاعات سال ۱۳۹۷ بوده است، دانشگاه رازی از لحاظ تعداد قراردادهای ارتباط با جامعه و صنعت خاتمه یافته و در حال اجرا به ترتیب در رده ۸ و ۱۲ دانشگاه‌های کشور قرار دارد.

 

 

ایشان افزود: همچنین دانشگاه با ۷۲ پروپوزال ارائه شده به صنایع و دستگاه‌های اجرایی در سال ۹۷ حائز رتبه ۱۴ بین دانشگاه‌های کشور می‌باشد. البته از لحاظ مبلغ قراردادهای پژوهشی دانشگاه رازی در بین ۲۰ دانشگاه برتر کشور قرار نگرفته است. این آمار نشان می‌دهد که دانشگاه در ایجاد ارتباط با سازمان ها، صنایع و دستگاه‌های اجرایی استان موفق بوده و بر این اساس قراردادهای متعددی را به ثبت رسانیده ولی مشکلات اقتصادی استان و عدم تخصیص طرح‌ها و پروژه‌های کلان ملی به دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی استان، می‌تواند علت محدود بودن مبلغ قراردادها باشد.

دکتر بختیاری با اشاره به آمار دیگری که موید ارتباط مناسب دانشگاه با سازمان‌ها و صنایع است، گفت: در بحث تعداد کارفرمایان بخش خصوصی قراردادهای ارتباط با صنعت در حال اجرا تعداد  ۳۰ مورد و کسب رتبه ۱۰، در بحث تعداد کارفرمایان بخش دولتی قراردادهای ارتباط با صنعت در حال اجرا تعداد ۸۷ مورد و کسب رتبه ۷ و در بحث  تعداد کلیه پرسنل فعال در قراردادهای در حال اجرا تعداد ۱۷۴ مورد و کسب رتبه ۱۰ برای دانشگاه رازی حاصل شده است. 

ایشان شاخص نسبی تعداد قراردادهای ارتباط با جامعه و صنعت در حال اجرا به تعداد اعضای هیات علمی دانشگاه را حدود ۰/۲۸ اعلام کرد و افزود: این آمار در بین ۲۰ دانشگاه برتر کشور قرار نگرفته است. ولی شاخص نسبی تعداد قراردادهای ارتباط با جامعه و صنعت در حال اجرا به تعداد اعضای هیات علمی همکار در قراردادهای ارتباط با جامعه و صنعت در حال اجرا ۴/۹۲ بوده که در رده ۱۰ دانشگاه‌های کشور قرار می‌گیرد. بررسی این شاخص‌ها نشان می‌دهد که گسترش موثرتر قراردادهای ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه نیازمند مشارکت تعداد بیشتری از اعضای محترم هیات علمی می‌باشد.

 

 

 

دکتر بختیاری بیان داشت: در حوزه آموزش‌های آزاد و مهارتی و بر اساس تعداد همایش‌ها و رویدادهای مشترک با صنایع و دستگاه‌های اجرایی در سال ۱۳۹۷، دانشگاه رازی با ۵۵ دوره برگزار شده رتبه نخست را در بین دانشگاه‌های کشور کسب نموده است. این مورد نیز بر اساس فعالیت دانشگاه در برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی مشترک با سازمان‌ها و صنایع استانی حاصل گردیده است. البته بر اساس آمار مربوط به تعداد دوره‌های مهارت افزایی برگزار شده (۱۹ مورد در سال ۱۳۹۷) در دانشگاه، می‌بایست در این خصوص برنامه‌ریزی کامل‌تری صورت گیرد و شاهد افزایش تعداد این دوره‌ها با همکاری دانشکده‌ها و انجمن‌های علمی دانشجویی باشیم. 

 

 

این مسئول اضافه کرد: از لحاظ تعداد واحدهای فناور مستقر در پارک های علم و فناوری یا مراکز رشد وابسته، دانشگاه رازی با ۴۵ واحد مستقر در رتبه ۱۱ دانشگاه‌های کشور قرار دارد که در سال‌های اخیر شاهد گسترش واحدهای مرکز رشد دانشگاه بوده‌ایم. از طرفی در خصوص افزایش مبلغ قراردادهای در حال اجرا توسط واحدهای فناور مرکز رشد دانشگاه می‌تواند برنامه‌ریزی موثرتری صورت گیرد.   

 

 

در این گزارش، شاخص‌های دیگری نیز مورد ارزیابی قرار گرفته اند که فایل کتابچه مربوطه را می توانید از اینجا دریافت نمایید.