به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، دکتر سید محمدباقر نجفی امروز شنبه ۲۸ بهمن‌ماه ۱۳۹۶ در آیین تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه رازی، اظهار داشت: چند روز پیش آزمایشگاه مرکزی دانشگاه رازی با ۵۰۰۰ مترمربع زیربنا افتتاح شد اما تا فعال‌سازی و رسیدن به نتیجه مطلوب فاصله دارد و باید بیشتر تلاش شود.

دکتر نجفی همچنین از تلاش برای تأسیس آزمایشگاه ملی در دانشگاه رازی خبر داد و افزود: اقدامات اولیه برای تأسیس آزمایشگاه ملی در حال انجام است و امیدواریم به نتیجه برسد.

 

وی بیان کرد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نظر دارد تا ۱۰ آزمایشگاه در کشور تأسیس نماید و دانشگاه رازی کاندید برخورداری از یکی از این آزمایشگاه‌ها است که در صورت راه‌اندازی آن، ۵۰ میلیون دلار تجهیزات به دانشگاه خواهد آمد.

 

معاون پژوهشی دانشگاه رازی از ارتقاء کیفی و کمی کتابخانه دانشگاه رازی خبر داد و بیان کرد: ۱۰ هزار جلد کتاب جدید به کتابخانه دانشگاه اضافه شده است.

 

وی با اشاره به اینکه توجه دانشگاه رازی به کاربردی شدن پژوهش‌ها است، گفت: وزارت علوم شعار امسال هفته پژوهش را «پژوهش تقاضامحور و تجاری‌سازی دانش و فناوری» قرار داده است و بر این اساس حرکت خواهیم کرد.

 

دکتر نجفی در ادامه به پیشرفت‌های بشر در طول تاریخ اشاره کرد و بزرگ‌ترین انقلاب بشر غارنشین را انقلاب کشاورزی دانست و بیان کرد: ۲۰۰ سال پیش نیز انقلاب صنعتی رخ داد که تمام ابعاد زندگی بشر را دچار تغییر نمود.

 

این مسئول، با اشاره به اینکه توزیع درآمد در سطوح ملی و بین‌المللی به دنبال انقلاب صنعتی دچار تحول شد، افزود: کشور آلمان تا قبل از انقلاب صنعتی یکی از عقب‌افتاده‌ترین کشورها بود اما با انقلاب صنعتی فاصله زیاد خود را از انگلستان جبران کرد و جزو سه کشور برتر اروپا است.

 

وی تصریح کرد: مهمترین عامل توسعه و ترقی، دانش و فناوری است نه تولید ماشین‌آلات و تجهیزات، ما می‌بینیم که نرخ پژوهش در کشور کره ۴ درصد درآمد ناخالص ملی است که بالاترین نرخ در دنیا است و اگر کشور کره به پیشرفت رسیده است به دلیل جدّی گرفتن پژوهش است.

 

دکتر نجفی در ادامه گفت: تأکید بر پژوهش‌های کاربردی به معنای نفی ارزش پژوهش بنیادین نیست بلکه باید قدم‌های روبه‌جلو داشته باشیم و از توان همه گروه‌های علمی استفاده شود و رفاه مردم را به جایگاه شایسته برسانیم و برای این مهم باید دانش را کاربردی نماییم.

 

معاون پژوهشی دانشگاه رازی یادآور شد: کاربردی کردن دانش برای همه رشته‌ها یکسان نیست و کار سختی است، دانشگاه رازی نیز ۳۰ تفاهم‌نامه با دستگاه‌های اجرایی منعقد نموده است.