دکتر فرزاد ویسی مدیر ارتباط با صنعت دانشگاه طی گفتگویی با روابط عمومی دانشگاه رازی گزارشی از روند مدیریت ارتباط با صنعت این دانشگاه را ارائه داد.

 

۱-    با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب در بحث اقتصاد مقاومتی، طرح‌های پژوهشی انجام شده در دانشگاه به‌ویژه طی سال جاری، تا چه اندازه در این راستا هماهنگ و همگام بوده است؟

ج- دانشگاه رازی از جمله دانشگاه‌های جامع کشور است و  فعالیت‌های پژوهشی که در دانشگاه انجام می‌شود از نظر تخصصی بسیار متنوع و گسترده است. از این‌رو این فعالیت‌ها را می‌توان در جهت اجرای بندهای متعدد از سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی دانست. اما به‌طور خاص می‌توان به بند دوم اشاره کرد که  در خصوص پیشتازی اقتصاد دانش‌بنیان، پیاده‌سازی و اجرای نقشه جامع علمی کشـور  است. موارد متعددی از فعالیت‌های پژوهشی انجام شده در جهت تحقق این موضوع است.

 

۲-    در راستای انجام طرح‌های پژوهشی، حمایت کدام دستگاه‌ها بیشتر موردنیاز است و بیشترین تقاضا از سوی کدام نهادها انجام شده است؟

ج- یک تعریف ساده که از پژوهش شده کاربرد روش علمی برای حل یک مسئله است. به این دلیل هر سازمان و نهادی برای حل علمی و درست مسائل پیش روی خود نیاز به پژوهش دارد. این موضوع اختصاص به نهاد و موسسه خاصی ندارد و همه دستگاه‌های اجرایی باید برای حل علمی مسائل خود متقاضی پژوهش باشند. در چند سال اخیر دانشگاه با بیش از هفتاد سازمان مختلف قراردادهای پژوهشی مبتنی بر تقاضا داشته است. بیشترین این تقاضاها در حوزه نفت گاز و پتروشیمی بوده است. البته این طبیعی است چون سهم زیادی از فعالیت‌های اقتصادی کشور هم در این حوزه است. به این دلیل دانشگاه هم با توجه به توانمندی‌های علمی و تخصصی که در این زمینه دارد توجه ویژه‌ای به این بخش داشته و برنامه‌هایی هم برای آینده دارد. 

 

۳-    چه تعداد طرح پژوهشی تقاضامحور طی امسال در دانشگاه رازی انجام شده است؟ استقبال اساتید و دانشجویان از انجام طرح‌های تقاضامحور را چطور ارزیابی می‌کنید؟

ج- همان‌طور که عرض کردم فعالیت‌های انجام شده بسیار متنوع و ازنظر بازه زمانی اجرا هم بسیار گسترده هستند. اما می‌توان گفت که در حدود ۵۰ طرح پژوهشی تقاضامحور فقط در یک سال اخیر انجام‌ شده است. مجریان طرح تماماً اعضای هیئت‌علمی دانشگاه رازی هستند. ارزش این طرح‌ها فقط در یک سال قریب به ۵/۲ میلیارد تومان بوده است و تماماً از سازمان‌های خارج از دانشگاه با تلاش مداوم یکایک مجریان طرح تأمین شده است و دانشگاه هیچ‌گونه اعتباری در اختیار مجریان طرح‌های مذکور قرار نداده است. دانشجویان هم به‌عنوان همکاران طرح‌ها نقش قابل‌توجهی در این زمینه دارند. هدایت موضوع پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی توسط اساتید محترم در فعالیت‌های پژوهشی مبتنی بر تقاضا می‌تواند باعث افزایش بیشتر مشارکت دانشجویان شود. استقبال اساتید خوب اما به نظرم باید خیلی بیشتر باشد. در حال حاضر کمتر از ده درصد همکاران ما در فعالیت‌های پژوهشی تقاضامحور درزمینه‌ی پاسخگویی به نیازهای جامعه که ازجمله راهبردهای کلان سند نقشه جامع علمی کشور است مشارکت دارند.

 

۴-    تجاری‌سازی و تقاضامحوری نیازمند حمایت صاحبان سرمایه و صنعت  است، دانشگاه برای برقراری این حلقه ارتباطی چه اقداماتی انجام نموده و چه برنامه‌هایی دارد ؟

ج- نکته اصلی همین است. توسعه فعالیت‌های پژوهشی نیازمند ایجاد تقاضا و حمایت سازمان‌های خارج از دانشگاه است. در این رابطه دانشگاه در حال حاضر با حدود ۳۰ دستگاه اجرایی دولتی و خصوصی تفاهم‌نامه همکاری پژوهشی دارد. توسعه ارتباطات با سازمان‌های خارج از دانشگاه ازجمله فعالیت‌های روزانه حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه بوده و در سال‌های اخیر به‌طور بی‌سابقه‌ای گسترش یافته است. هم‌اکنون دبیرخانه کارگروه آموزش پژوهش فناوری و نوآوری استان نیز در دانشگاه مستقر است و دبیر آن نیز رئیس دانشگاه است. البته در جهت ترغیب ایجاد تقاضای پژوهشی، اعضای هیئت‌علمی ما هم باید نقش خود را ایفا کنند و منتظر مراجعه سازمان‌ها نباشند. همکاران گرامی لازم است با رصد مداوم مشکلات و مسائل موجود در سازمان‌های مرتبط با حوزه فعالیت تخصصی خود ایده و پیشنهادهای خود را به‌طور مداوم تا حصول نتیجه مطرح نمایند.

 

۵-    آیا تاکنون فراخوانی برای انجام طرح‌های پژوهشی تقاضامحور داده‌اید؟

ج- بله در موارد متعددی انجام شده است. تمام اولویت‌های پژوهشی که از طرف سازمان‌های خارج از دانشگاه اعلام می‌شود از طریق سیستم اتوماسیون اداری به اطلاع تمام اعضای هیئت‌علمی می‌رسد.  البته لازم است یادآوری نمایم که در قریب به‌اتفاق این فراخوان‌ها در مواردی طرح پیشنهادی به سرانجام رسیده و منجر به عقد قرارداد می‌شود که عضو هیئت‌علمی پیشنهاد دهنده با جدیت و از نگاه کاملاً تخصصی و توجه به رفع واقعی نیاز دستگاه مربوطه و ایجاد اطمینان از حصول نتیجه مناسب موضوع را پیگیری می‌نماید. با توجه به تنوع بسیار زیاد و تخصصی بودن موضوعات غیر از این هم نمی‌تواند باشد. تأکید می‌نمایم که دانشگاه هیچ‌گونه اعمال‌نظر و اولویتی در انتخاب مجریان طرح ندارد و انتخاب مجریان با اختیار و انتخاب سازمان ذینفع صورت می‌گیرد. اما همان‌طور که عرض کردم نقش پیگیری تخصصی موضوع از طرف عضو هیئت‌علمی و معرفی قابلیت‌های خود بسیار کلیدی است.

 

 

۶-     در هفته پژوهش، چه تعداد پژوهش و طرح تقاضامحور معرفی خواهد شد؟

ج-  همان‌طور که اشاره کردم معرفی طرح‌های پژوهشی ارجاع داده شده به دانشگاه در موارد متعدد و در طول سال انجام می‌شود و اختصاص به هفته پژوهش ندارد. در این هفته سعی خواهیم کرد جهت تبادل تجربیات و ترغیب بیشتر همکاران ارجمند در جهت فعالیت‌های پژوهشی تقاضامحور، طرح‌های انجام شده و یا در حال انجام را گزارش نماییم. اخیراً هم در این ارتباط فهرستی از فعالیت‌های پژوهشی انجام شده در دو سال اخیر که به عقد قرارداد منجر شده است توسط ریاست محترم دانشگاه جهت اطلاع همکاران محترم به دانشکده‌ها ارسال شده است.  جزییات طرح‌های انجام شده هم در معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه موجود بوده و تمامی همکاران در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر می‌توانند مراجعه نمایند. انتشار عمومی این فعالیت‌ها با توجه به اینکه ناظر بر مسائل داخلی دستگاه‌های خارج از دانشگاه است مقدور نبوده و مستلزم اجازه سازمان طرف قرارداد است.

 

۷-    آیا برنامه‌ای برای الزام انجام طرح‌های پژوهشی و یا ترغیب به حرکت در این مسیر در دانشگاه وجود دارد؟

ج- البته به نظر می‌رسد الزام به فعالیت‌های پژوهشی تقاضامحور با نفس فعالیت مذکور که انگیزه و علاقه عضو هیئت‌علمی در جهت‌دهی به فعالیت‌های تخصصی خود برای پاسخگویی به نیازهای جامعه است سازگار نباشد. اما توجه داشته باشید که امروزه هدایت فعالیت‌های پژوهشی به سمت کاربردی شدن و پاسخگویی به نیازهای جامعه گفتمان رایج و مطالبه جدی وزارت علوم و نیز کشور است. تأثیر آن‌هم بر اّیین نامه‌های داخلی دانشگاه‌ها نظیر ارتقاء و ترفیعات در سال‌های اخیر کاملاً مشهود است. بهر حال به نظر بنده این موضوع آینده‌ای محتوم برای فعالیت‌های پژوهشی در دانشگاه‌هاست و بهتر است همه ما دانشگاهیان خود را برای این آینده آماده کنیم.